Bokrecension Mary,Lou

Hej Fanny här!

Jag har läst en deckarserie om systrarna Mary och Louise Dana.

Originalböckerna är skirvna av pseudonymen Carlyn Keene, sammanlagt är det tre författare som skrivit böckerna tillsammans. Orirginalböckerna är skrivna i USA men är översatta till svenska av B Whalströms ungdomsböcker och originaltiteln är The Dana Girls.

Av 34 böcker är det endast 31 som kommit ut på svenska. Första boken är skriven 1934 men kom inte till Sverige för än på 60-talet och den sista skrevs 1979. Böckerna finns också översatta till tyska och franska fast då har huvudrollerna andra namn.

Böckerna handlar alltså om Mary och Lou Dana. Mary är 17 och mörkhårig medans systern Louise som blir kallad Lou är 16 och blond. "Carolyn Keene" har även skrivit kitty böckerna. Mary och Lous föräldrar är död så dom bor hos deras farbror Ned och Faster Harriet Dana i Oak falls.
Flickorna är alltså dektektiver och dom har många mysterier som utspelar sig utomlands.

Mary och Lou går på internat skolan Starhust och en annan elev som heter Lettie Briggs följer systrarna i serien. Lettie är systrarna Danas största ovän och hon är en  bortskämd rikemansdotter.
Mary och lou har varsin pojkvän Ken Scott och Chris Barton, dom följer också med i serien.

Original priset på böckerna är mellan 4,45 och 9,95 kr. Böckerna kan man nog inte hitta i affär längre men du kan nog finna några på loppis. Själv så har jag ett antal hemma som min mamma haft och som jag hittat på loppis.

Jag rekommenderar böckerna STORT för att jag tycker dom är spännande men det är inte hela tiden en "deckare" utan det handlar också om skola, familj, kompisar,resor och kärlek.

. SLUT :P
 
Det här är första boken och det här är den andra


Källa

Av: Fanny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0